Klubben » Historie

Orkla Cykleklubs historie

Orkla Cykleklubb ble stiftet høsten 1979. Første aktive sesong ble dermed sommeren 1980. Klubben hadde da noen ungdommer som var aktive innen idretten i flere år. I tillegg ble flere og flere eldre innlemmet i en fascinerende idretten!
Klubben var ganske aktiv fram til midten av 80-tallet. Da meldte de fleste ungdommene seg over i andre klubber som hadde et bedre apparat enn Orkla Cykleklubb hadde den gangen. Men, klubben bestod i aller høyeste grad videre.
Mange medlemmer deltok i ”Den store Styrkeprøven” Trondheim - Oslo på slutten av 80-tallet og inn på 90-tallet!
På midten av 90-tallet ”døde” aktiviteten ut og klubben lå brakk i flere år.
Orkla Cykleklubb stod i 1999/2000 i fare for å bli slettet fra Norges Idrettsforbund.
Noen ildsjeler syntes dette var for galt og fikk satt i gang litt innkreving av penger for å betale utestående fordringer klubben hadde.
Dermed var snøballen rullet i gang.
I løpet av 2-3 år hadde klubbens aktivitet vokst voldsomt og Orkla Cykleklubb hadde 25 ryttere med i Birkebeinerrittet som går mellom Rena og Lillehammer!
Klubben fikk etter hvert et stort miljø for terrenginteresserte. Mange brukte dette som en ypperlig treningsform.
Medlemsmassen økte og landeveissykkelens gjenfødelse kom også!
Dermed hadde klubben både terreng og landevei som aktivitet.
Landeveisaktiviteten økte voldsomt fort og klubbens ”trimryttere” ble mer og mer aktive i takt med den økte medlemsmassen.
I 2004 stilte Orkla Cykleklubb med 8-9 ryttere under Veteran-NM i Trondheim, og der fikk Orkla Cykleklubb sin første offisielle norgesmester under fellesstarten for Veteraner i klasse M40-44. I tillegg fikk klubben flere gode plasseringer og satte klubben skikkelig på kartet.
Året etter ble det satt mer fokus på rekruttering av yngre ryttere.
Klubben kjøpte inn utleiesykler, som ble leid ut til interessert ungdom for en billig penge! Dette lønte seg og 4-5 yngre ryttere ble fort så interessert at de ville konkurrere rundt omkring i Trøndelag.
I 2007 fikk Orkla Cykleklubb Ungdomsmester (uoffisielt NM for ungdom opp til 16 år) på tempo og fellesstart.
Siden da, har klubben jobbet aktivt med rekruttering og håper å ha mange nye aktive ryttere på landeveien i løpet av få år!
Orkla Cykleklubb har også som mål å få opp aktiviteten mer på offroadsiden framover. Klubbens tilhørighet ligger flott til i forhold til mange forskjellige løypevalg gjennom stier og marker. Gjennom økt frivillig innsats har vi håp om å klare dette!

I 2008 hadde klubben egen pulje til ”Den store Styrkeprøven” Trondheim-Oslo. 22 ryttere kom samlet til mål på nøyaktig 20 timer som også var målsetting!

Orkla Cykleklubb er en klubb tuftet på idealisme og dugnadsånd. Det er ”lett” å skaffe frivillige til arrangementene våre og der har klubben et stort fortrinn J.
Alle er like mye verdt, enten man er en ”racer” på sykkelen eller en ”sinke”! Klubben har plass til alle!
Orkla Cykleklubb har per 2008 ca 130 medlemmer fordelt på aktive, trimmere, entusiaster,støttemedlemmer og den yngre generasjonen.